Monday, March 7, 2011

BUYING TIPS: Plan your money on buying recording equipment

actually la kan 

kalau mampu apa salah nya.. ia nya lebih baik dan bagus kalau dapat monitor speaker.. malah lebih membantu dalam kerja.. tapi bagi aku dalam kemampuan aku sebagai bukan org senang, aku letak kan ia bukan dalam priority yg utama. 

jadi aku mengambil langkah yg bole membantu juga dgn membeli monitor headphone ATH-M30 . byk juga membantu dan altec lansing aku hanya jadi kan sebagai preview speaker, which ok ke tak after aku buat dgn headphone. 

kekadang guna juga speaker hi-fi, maklum la.. dengar kat monitor mmg sedap selalu, tapi kene juga test pada player speaker yg lain, baru kita dapt detect mana yg cacat cela, baru kita tahu mix/mastering kita tak balance Very Happy 

utk AI pula tgk budget gak, jgn beli mahal macam Zoom R16 tapi function dia kau guna just utk cucuk guitar, record dan yg lain guna vsti 

make sure beli ikut kemampuan dan kegunaan. What for beli yg bole buat multi track input record tapi guna satu je sampai la bende tuh kene jual balik..betul tak? 

macam aku akan suggest Toneport UX2 dari Line 6. dah bertahun aku guna, alhamdullilah sampai sekarang semua kerja aku berjalan lancar dan byk client aku takda complaint sgt. 

Pegunaan DAW yg kita biasa pun perlu juga, jgn org guna tuh, kita pun nak guna, at the end kita pening. Kalau digital user macam aku more to vst, plugins dll PC kene la high spec juga, baru memory bole run in multitask punya kerja. Latency paling penting utk di jaga. Kalau analog studio punya user, lain cerita lah. Bantai pentium 3 pun takda masalah Very Happy 

so solution nyer, kalau baru bermula tuh, jgn ketagih dan GASSING barang2 yg bagus yg kita sendiri tahu barang itu mmg quality dan mantap, cuma kita kene tanya hati dan otak kita : 

1. pandai sudah ke aku nak guna bende nih? 

2. motif sebenar aku beli nih utk buat kerja apa? jgn fikir quality macam mana, sbb bende tuh mmg bagus, bole hasil kan quality yg hebat, tapi kalau tangan dan otak nih pemalas nak try and error, asik tgk tutorial, tak faham plak tuh, pastuh belasah duit gaji beli bende yg kita sendiri tak di capai dek akal, susah gak, at the end, penuh sudut iklanneka tuh dgn barang2 yg mahal, kita ikat perut makan meggi je. tidur tangan kat dahi. 

3. hasil penggunaan dan kuasa penggunaan. kalau dah semua nak miccing, takkan pakai UX2 tak? kene la beli ada mixer atau multi input punya interface. dan berapa kuat plak nak guna, igt, semua nih barang electronic, ada jangka hayat dan daya dia.. kalau kita dok belasah bende yg dia tak bole buat, lelama kondem alatan kita, silap hari bulan effect kat pc sekali, USB port tuh semua. so, buat kerja kene ada kesabaran, seni takda deadline, business yer mmg ada deadlineVery Happy 

4. penggunaan sendiri, band bersama atau perniagaan. Ini penting gak, utk org kaya tayah tegur lah, duit dia, dia punya suka. tapi utk yg kurang ber-wang nih, pk bila beli, sekadar hobby atau perniagaan? ke duit kongsi bersama. letak satu quality yg anda cari, di situ letak satu trademark. 

apa pun, kalau tatau tentang sesuatu barang tuh, tak mampu nak beli, tapi nak, sanggup kumpul duit, takda hall tapi google kasi habes bende tuh, tgk bende dia berbalo ke tidak.. tak tahu atau sesat... jgn segan nak tanya dgn bebudak i-bands, mereka maybe kedengaran macam tak pandai, bukan tak pandai, tapi ilmu yg di pegang berbeza, org pun berbeza Very Happy no body perfect 

akhir kata, teh tarik segelas, ok?