Monday, March 7, 2011

RANDOM TIPS : Select your drum VSTi

Okay, this time aku akan tulis review from my own opinion about 3 drum vsti yg aku dah cuba, EZD, AD dan SD2 


 

EZD @ EZ Drummer nih mmg aku dah lama sgt pakai, and dah biasa sgt with this plugin, for me its one of my very best and paling byk aku guna in my own songs and band song. Friendly usage, interface yg agak menarik dan mempunyai banyak expansion yg sgt sgt menjanji kan. Cuma EZD nih aku kategeri kan "you have to tweak drum vst", sebab kalau nak pakai terus from groove library dia pastuh groove clip looping kan dia macam tak puas, sound 16bit yg agak dengar macam midi (aku pernah argue dgn diri sendiri dgn mengatakan bahawa Guitar Pro nye RSE 5.0 lebih sedap dari EZD). Option tak banyak sgt, cuma dia banyak expansion macam vintage rock, eletronics, nashville, latin dan lain lain, cuma kau tak bole nak buat combo drum macam nak snare dari vintage tapi guna kat set rock kit. Bole buat, kau kene load banyak EZD kat synth rack kau, so bagi aku agak serabut kalau midi track kat host dah banyak sgt. Multi out yg bole di arrange nak guna stereo atau mono, very elegant option nih, Tapi overall aku bagi EZD nih mmg terbaik bila kita dah tau apa yg kita nak dan understand how to get it by tweaking and mixxing. Tapi kalau expecting macam nak drag and drop ke midi map dah terus sedap, bagi aku this so not suit for you. 


 

AD @ Addictive Drum, wow, terkejut aku bila first time guna, snare dia yg lazat, sound yg agak nasty utk peminat punk music macam aku nih, aku rasa seronok, sounding room yg agak aku rasa macam akan mempermudah kan kerja aku. sound 24bit yg best. pastuh groove library dia lebih best dari EZD, bole buat combo drum sendiri, mean thru dia nye own interface kau bole nak set snare dari 70's ke set yang lain, individual in interface reverb and fx, tak perlu nak set kat host send fx but very limited idea on that lah. yang agak boring bila multi out dia for stereo depa sharing channel track, macam kick and snare dalam satu track, walau di beri option utk ke mono multi out aku rasa still acceptable, Very in to the mix, tak susah nak mix kan dgn instrument lain, tapi still in pandangan aku it not so suit for some certain of song concept. Sometimes sound dia bole jadi not realistic and very digitalize and static abit and ambil masa skit utk long time EZD macam aku utk tweak to fit in mood of my song. Overall dia load lagi laju dari EZD, ringan, and utk memana band buat record dgn aku for demo version or nak cepat siap aku bole guna AD for certain genre like punk or punk rock most probably. 


 

SD2 @ Superior Drummer 2 aku rasa is the best choice of all, tapi vst nih tak bole berada di dalam Liga antara EZD dan AD sebab this is totally a new level of drum VST. Dgn menggunakan sepenuh 25gb of space, mmg berbaloi. Very indipendant and dependable. Bagi yg first time guna macam aku memula rasa cam kekok skit, especially bila di assign ke multi out, NY Avatar yg ada in and out channel which aku tak habes study lagi about this. Bole tweak individual percussion ,itu yg best. But for v2.2 ke bawah takda groove library atau midi library, so kene combine kan dengan EZplayer pro, or just upgrade ke v2.2. SOund dia sgt sgt promising. After 1 whole night bermain dgn vst nih, aku akan cakap this is the best and tak patut di compare kan dgn EZD dan AD. Berbaloi dgn harga dia gak.Overall, this is gonna be most to most drum vst i will use, very versatile dan puas hati. Cuma tak best nye makan space sampai 25gb, sedikit berat dgn CPU usage. dan loading dia mmg laju gila babas~! 



still aku suka idea Huzai, record live micing lagi best, sebab kalau pakai edrum macam dm5 ke atau dm6 ke, pastu chain ke one of the vst kat atas tuh pun, still aku rasa better guna mouse dan susun kat drum map hehehe 

so buat la pilihan anda 

p/s:nak tunggu korang riview, tak habes argue je hahaha